S predajom nehnuteľnosti sú spojené ďalšie úkony, na ktoré pôvodný majiteľ možno nie vždy myslí. Medzi ne patrí aj zmena odberateľa vody, elektriny či plynu. Radi Vám poradíme ako postupovať pri tejto zmene.
Je dôležité aby ste nazačiatku procesu identifikovala, ktorá spoločnosť je dodávateľom vody pre Vašu nehnuteľnosť. Nasledovný postup opisujeme v prípade najväčšieho správcu Bratislavskej vodárenskej spoločnosti, v skratke BVS.
Formulár, ktorý je vypracovaný spoločnosťou BVS je nutné zaslať na adresu BVS formou skenu, prípadne ako originál ak posielate poštou. Odporúčame s podpísaným skenom žiadosti posielať vodárňam aj podpísaný protokol, respektíve najlepšie fotku meradla spotreby vody. Neopomenuteľnou súčasťou je výpis listu vlastníctva (stačí aj s online katastrálneho portálu, o tom ako ho stiahnuť viac TU) a v prípade ak nový vlastník a teda nový odberateľ ešte nie je evidovaný na liste vlastníctve, požadujú vodárne sken kúpnej zmluvy a potvrdený návrh na vklad. Návrhom na vklad s pečiatkou podateľne príslušného katastra Okresného o prijatí návrhu na vklad si vodárne potvrdia, že plomba na liste vlastníctve naozaj súvisí s Vašou kúpnou zmluvou.
Podpísanú žiadosť so všetkými prílohami doručte:
Okrem podpísanej žiadosti pošlite so žiadosťou aj:
Pred pustením sa do vypĺňania žiadosti odporúčame si nachystať poslednú faktúru za plyn, na ktorej nájdete všetky potrebné informácie pre identifikáciu odberného miesta. K zmene odberateľa plynu nie je nutné prikladať výpis listu vlastníctva so zápisom nového vlastníka a zmenu viete vykonať prakticky kedykoľvek.
*v prípade nájomcu alebo iného titulu zmeny odberateľa je nutné doložiť doklad o práve užívať odberné miesto (kópia nájomnej zmluvy, písomný súhlas vlastníka)
Formulár vypracovaný spoločnosťou PSS zašlite formou skenu alebo ako originál ak posielate poštou na nižšie uvedené adresy. Rovnako ako v prípade vody, či elektriny, ktorú si opíšeme nižšie odporúča sa spolu so žiadosťou zaslať aj sken protokolu a fotku meracieho zariadenia.
Podpísanú žiadosť so všetkými prílohami doručte:
Sú dva spôsoby ako zmeniť odberateľa elektriny. Prvým je prostredníctvom zákazníckej linky, pričom ide o najrýchlejší a najmenej bolestný spôsob a druhým je písomná žiadosť, ktorej podpísaný sken je nutné zaslať na adresu uvedenú nižšie.
Pri predaji nehnuteľnosti medzi dvoma fyzickými osobami je potrebné zmeniť odberateľa elektriny, pretože platby za energie uhrádza osoba, ktorá má s daným dodávateľom uzavretú zmluvu, a nie nevyhnutne vlastník nehnuteľnosti. Kým teda nedôjde k prehláseniu odberateľa, energie platí pôvodný majiteľ. Najčastejšie sa však v kúpnych zmluvách uvádza povinnosť predávajúceho do určitého času nahlásiť zmenu odberateľa na odbernom mieste voči dodávateľom energii.
Najprv sa uistite, že všetky platby boli uhradené a nemáte žiaden nedoplatok za odber elektriny, v opačnom prípade nebude možné odberateľa zmeniť. Zároveň si zapíšte stav elektromera (bez desatinného miesta), ktorý by mal byť odsúhlasený aj novým majiteľom, aby sa predišlo prípadným nedorozumeniam. Opakovane, ako v predošlých prípadoch odporúčame mať spísaný protokol.
Ďalej si pripravte:
Rozlišujeme celkom dva formuláre. Jeden slúži na zrušenie odberu na odbernom mieste, a používate ho len v prípade ak nový odberateľ mení dodávateľa elektriny, to znamená že nebude pokračovať u Vášho aktuálneho. Tento formulár - ukončenie odberu dohodou nájdete tu: www.zse.sk/ukoncenie-dodavky-elektriny-dohodou-pomoc
V prípade keď ukončujete odber na odbernom mieste dohodou, je nutné počkať na uvoľnenie odberného miesta aby sa nový odberateľ mohol nahlásiť s novým dodávateľom. Potvrdenie Vám prípade v odpovedi na žiadosť do ZSE formou emailu, kde Vám potvrdia uvoľnenie kapacity odberného miesta pre nového odberateľa. Následne môžete tento email poslať novému vlastníkovi a ten sa na základe toho a pokynov prihlási na odber u nového dodávateľa, ktorý si odberné miesto vezme do svojej správy.
V tomto prípade je prepis pomerne rýchly a aj pri písomnej žiadosti dostanete odpoveď do 3 až 5 pracovných dní. Formulár ak nový vlastník pokračuje u rovnákeho dodávateľa ako ste mali nahlásený odber (v tomto prípade ZSE) nájdete tu: www.zse.sk/documents/431/Ziadost_o_zmenu_odberatela_na_OM_prepis_HH_EE_AF.pdf
Podpísanú žiadosť so všetkými prílohami doručte
Je možná aj telefonické prehlásenie odberateľa na odbernom mieste. Vrelo ho odporúčame ak nový odberateľ zostáva u rovnakého dodávateľa elektrickej energie (pre tento prípad ZSE), nakoľko sa to dá zvládnuť do 5 minút a priamo pri odovzdaní.
Postup je nasledovný:
Pozor, nový odberateľ má na prihlásenie 3 dni, inak sa žiadosť stane neplatnou a opätovný pokus o zmenu odberateľa budete musieť robiť písomne. Zákaznícka linka je od 8 do 19:00 hodiny. V prípade ak voláte zo zahraničia je kontakt nasledovný: +421232101933
Aké ďalšie kroky je nutné vykonať pri odovzdávaní nehnuteľnosti nájdete v našom príspevku Odovzdanie nehnuteľnosti. Zhrnutie jednotlivých spôsobov zmeny odberateľa má ZSE pekne s postup popísané aj na svojej stránke www.zse.sk/prepis-elektriny-pomoc