Nezmeškajte už žiadny príspevok

Poradňa

Postup pri predaji nehnuteľnosti - Podanie na kataster

Miroslav Kocúr
pridané
January 2020
Príloha:

Keď ste sa dostali do momentu, že nehnuteľnosť si našla svojho záujemcu, dohodli ste sa na cene a podmienkach, je veľmi dôležité vedieť ako postupovať ďalej. V prípade, že využívate naše služby zakúpením právneho balíku, celým procesom Vás sprevádza a dohliada odborník.

Celý postup sa skladá z niekoľkých krokov a detailnejšie ich popíšeme:

  1. Rezervácia nehnuteľnosti
  2. Zaistenie financovania nehnuteľnosti
  3. Príprava a pripomienkovanie kúpnej zmluvy
  4. Podpisy zmlúv a podanie zmlúv na kataster
  5. Finančné plnenie
  6. Odovzdanie nehnuteľnosti 

V jednotlivých krokoch sú odlišnosti podľa toho, či kupovaná nehnuteľnosť je zaťažená ťarchou (hypotéka, iné) a podľa toho, či kupujúci financuje kúpu nehnuteľnosti hypotékou (resp. ďalšími finančnými produktmi).

Podpis zmlúv a podanie zmlúv na kataster

V deň podpisu zmlúv je logistika veľmi dôležitá. V prípade využitia služieb našej spoločnosti Vás procesom sprevádza buď odborník z právneho alebo finančného tímu. Uvedieme niekoľko rôznych scenárov závislých najmä od spôsobu financovania, resp. zabezpečenia úschovy finančných prostriedkov:

Kúpa z vlastných prostriedkov a notárska úschova

Stretnutie sa uskutoční v deň podpisu u notára. Ten má dopredu s Kupujúcim dohodnutú notársku úschovu (v prípade našej spoločnosti Vám tento servis zabezpečujeme). Zmluvné strany spoločne s notárom prejdú notársku zápisnicu, odsúhlasia ju a podpíšu. Následne sa overuje podpis predávajúceho na kúpnych zmluvách a zmluvy taktiež podpisuje kupujúci. Jeho podpis sa neoveruje. Súbežne sa podpisuje aj návrh na vklad, ktorý je sprievodnou listinou na katastri.  Pokiaľ sú už peniaze u notára na účte, idú sa na kataster zavkladovať zmluvy. Pokiaľ kupujúci ešte len pôjde prevádzať peniaze na notárov účet, čaká sa až na písomné oznámenie (email) od notára, že peniaze sú už v úschove a až potom sa zmluvy vkladajú na kataster. Keďže prevod môže trvať aj niekoľko dní, je potrebné, aby overené zmluvy ostali u nestrannej osoby. Tým je štandardne zástupca spoločnosti, ktorá sprostredkováva predaj, prípadne je možné ich nechať uschovať u notára. Je to dôležité, aby nedošlo k zneužitiu a prepisu nehnuteľnosti bez úhrady. Po potvrdení notára, že peniaze sú na účte, sa zmluvy vkladajú na kataster.

Kúpa z vlastných prostriedkov a vinkulácia

Stretnutie sa uskutoční v deň podpisu u notára s predávajúcim a overuje sa jeho podpisu na kúpnych zmluvách. Nasleduje presun do banky za kupujúcim, ktorý má vinkulovaný účet už pripravený a prostriedky prevedené. Tu kupujúci podpisuje KZ a predávajúci dostáva potvrdenie o zložení peňazí na vinkulačný účet, z ktorého budú prostriedky uvoľnené v prospech účtu predávajúceho na základe podmienok dojednaných v KZ. Banke ostáva 1x overená KZ. Následne sa zmluvy zavkladujú na katastri.

Kúpa hypotékou

Stretnutie sa uskutoční v deň podpisu u notára s predávajúcim a overuje sa jeho podpis na kúpnych zmluvách. Nasleduje presun do banky za kupujúcim, ktorý medzičasom podpísal v banke úverové zmluvy a teraz prichádza na rad predávajúci, ktorý podpisuje záložné zmluvy v prospech banky kupujúceho. Kupujúci podpisuje KZ a 1x overený originál ostáva v banke. S bankárom si treba prejsť do akej miery sú splnené podmienky čerpania. Zmluvy ostávajú u nestrannej osoby. Podmienkou čerpania sú vždy uhradené všetky ostatné peňažné plnenia a ich zdokladovanie (rezervačný poplatok a úhrada zvyšku kúpnej ceny z vlastných prostriedkov), predloženie LV s vyznačenou plombou v prospech banky (tú kataster vyznačí po zavkladovaní záložných zmlúv na nasledujúci deň) a vinkulácia poistenia nehnuteľnosti (tú si rieši kupujúci). V tomto prípade sú logistika a správne poradia vkladovania zmlúv extra dôležité, nakoľko jednoduchá nepozornosť Vás môže stáť niekoľko mesačné predĺženie celého procesu. Poradie vkladania zmlúv musí byť vždy nasledovné: prvé v poradí sa vkladujú záložné zmluvy financujúcej banky, druhé v poradí kúpne zmluvy. V tomto prípade obzvlášť odporúčame využiť služby odborníkov.

Nenašli ste odpoveď?

Ak potrebujete poradiť a nenašli ste u nás správny manuál, radi Vám vypracujeme odpoveď s advokátskym a predajným tímom. Napíšte nám na messengery.

Live chat
Realitná pomoc
  • Virtuálna obhliadka
  • Cenová mapa
  • Obhliadky s maklérom
  • Appka s kontrolou
  • Marketing a aktualizácie
od
499
Viac o službe
Právna pomoc
  • Kúpne zmluvy
  • Pripomienky a jednanie
  • Elektronické podanie
  • Autorizovaní advokáti
  • Kolok za skrátené konanie s nami za 118€
od
99
Viac o službe
Hypotéka
  • 3 top riešenia od bánk
  • Zadarmo znalecký posudok
  • Kontrola zmlúv a asistencia
  • Vybavenie katastra
  • Úhrada správnych poplatkov na katastri
Viac o službe
Máte otázky?
Radi Vám ich zodpovieme cez náš live chat alebo na telefónnom čísle 0950 880 132