Ak sú zmluvy podpísané, podané na katastri a peniaze za nehnuteľnosť prevedené, tak v tejto chvíli Vás čaká už len odovzdanie nehnuteľnosti.
Podmienky, ktoré musia byť splnené, aby ste si vedeli odovzdať nehnuteľnosť máte spísané v Kúpnej zmluve. Štandardom je termín XY dní od uhradenia celej kúpnej ceny, avšak dojednanie môže byť iné, podľa toho ako ste si ho dohodli ešte počas tvorby Kúpnej zmluvy.
V prípade, že ste využili našu realitnú pomoc, bude Vás odovzdávaním nehnuteľnosti sprevádzať zástupca našej spoločnosti, ktorý sa o všetko postará.
Pri stretnutí je potrebné spísať odovzdávací protokol. Náš pracovník ho prinesie v niekoľkých kópiách, ktoré ostanú každej zmluvnej strane. Tu sa spisujú:
Náš pracovník za Vás zabezpečí prepis aj u dodávateľov energií, avšak návšteva konkrétnej správy bytov, u ktorej je bytový dom zazmluvnený Vás neminie. Tu nie sú pravidlá jednotné.
Určite budete so sebou potrebovať preberací protokol. Niekedy je potrebné navštíviť správcu bytu až v momente keď je na LV uvedený už nový vlastník, niekedy stačí overená KZ a predloženie Návrhu na vklad overeného katastrom. Odporúčame ísť až po prepise vlastníctva, aby ste sa zbytočne neprehnali. Správca od Vás môže požadovať aj stavy meračov upevnených na vykurovacích telesách, avšak v súčasnosti sa už väčšina meraní vykonáva diaľkovo a nie je to potrebné.
Ak si náhodou prehlasovanie energií riešite sami, je potrebné aby Predávajúci po odhlásení u dodávateľa sietí bezodkladne informoval Kupujúceho, aby sa prihlásil. Napr. pri elektrine má povinnosť sa nahlásiť do 5 dní a pokiaľ to nestihne, môže sa stať, že Vás dodávateľ odpojí a znovupripojenie je nielen nákladné, ale môže trvať niekoľko dní až týždňov.
V prípade, že nie ste klientom osobnimakleri.sk nezúfajte. Pomôžeme Vám aspoň tým, že Vám do sekcie prílohy prikladáme náš štandardizovaný odovzdávací protokol.
Platby za energie v byte vždy uhrádza osoba, ktorá má s daným dodávateľom uzavretú zmluvu. To znamená, že osoba odberateľa nemusí byť totožná s osobou vlastníka. Kým teda nedôjde k prehláseniu odberateľa, energie platia starí vlastníci.
Správca bytového domu bude vyžadovať list vlastníctva, na ktorom už ako majiteľ bude figurovať kupujúci. Povinnosti platieb prechádzajú v zmysle zákona na nového majiteľa od prvého dňa mesiaca nasledujúceho po vklade vlastníckeho práva do katastra nehnuteľností. Okrem toho je potrebné, aby nový majiteľ nahlásil počet bývajúcich osôb a preukázal odovzdávací protokol.
Ak ste sa po kúpe nehnuteľnosti stali ako fyzická osoba novým odberateľom elektriny, automaticky Vám vzniká povinnosť platiť koncesionárske poplatky RTVS. Táto povinnosť vzniká k 1. dňu nasledujúceho mesiaca (čiže ak ste sa stali odberateľom 15.8., platiť musíte od 1.9.).
Vo vašej platbe za elektrinu tento poplatok nie je automaticky zarátaný, na zaplatenie úhrady sa preto musíte sami prihlásiť, a to do 30 dní odkedy ste sa stali odberateľom elektriny.
Viac o téme Koncesionárske poplatky a SIPO sme napísali v manuály TU.
Pri predaji nehnuteľnosti Vám za istých okolností (závisí od naplnenia podmienok Zákona o dani z príjmov v ustanovení § 9.) vzniká povinnosť odviesť daň z príjmu a odvod do zdravotnej poisťovne.
Nerozhoduje pritom samotná suma, ale dĺžka vlastníctva bytu. Tú v niektorých prípadoch musíte zdaniť sumu z rozdielu medzi nadobúdajucou a predajnou cenou, v iných nie.
Tu sú presne vymedzené podmienky, ktoré musia byť splnené pre oslobodenie príjmu z predaja nehnuteľnosti. V princípe však daň z predaja bytu nemusíte platiť v prípade, ak ho predávate po uplynutí 5 rokov odo dňa jeho nadobudnutia. Takýto príjem z predaja nehnuteľnosti je oslobodený od dane aj odvodu do zdravotnej poisťovne, daňovník takýto príjem v daňovom priznaní neuvádza a z tohto titulu daňové priznanie ani nepodáva.
Povinnosť k dani z nehnuteľnosti vám vzniká, ak ste sa v priebehu uplynulého roka stali vlastníkom novej nehnuteľnosti, a to 1. januára zdaňovacieho obdobia nasledujúceho po zdaňovacom období, v ktorom sa daňovníkovi vznikla táto povinnosť.
Slovom smrteľníka :) - ak ste nadobudli novú nehnuteľnosť, je Vašou povinnosťou sa prihlásiť u správcu dane z nehnuteľností (mesto alebo obec) a to najneskôr do 31.Januára nasledujúceho roku, kedy ste nehnuteľnosť nadobudli.
K správcovi dane si zoberte so sebou Listy vlastníctva k nehnuteľnosti a budete potrebovať vedieť výmery podlahovej plochy. Viac TU na oficiálnej stránke. Podanie je možné aj elektronicky, ak máte elektronický občiansky preukaz, a to na portáli slovensko.sk