V rámci prvej etapy výstavby električkovej trate do Petržalky boli vybudované 3 zástavky na trati Jesenského - Jungmannova. V rámci druhej etapy sa ráta s výstavbou až 7 zástavok a traťou dĺžky 3,78km. Kedy sa budete môcť odviezť z centra mesta pohodlne električkou až na konečnú - Janíkov dvor? A ako bude nová trať vyzerať?
Najneskorší termín, dokedy musí byť stavba dokončená, je koniec roka 2023, čo sa javí ako ďaleká budúcnosť a dostatok času na dokončenie výstavby. Ale vzhľadom na dobu, odkedy sa tento projekt ťahá, ide v skutočnosti o hraničný termín. Ak sa tento termín nedodrží, nebude možné čerpať peniaze na stavbu z Eurofondov a stavbu bude musieť zaplatiť pravdepodobne mesto, čo by pri jeho rozpočte bol značný problém.
V júni 2020 síce bolo vydané stavebné povolenie MČ Petržalka, ale mesto ratá s tým, že jeho právoplatnosť sa nadobudne až o niekoľko mesiacov najskôr. Následne ešte bude treba vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa projektu, ktorá bude trvať min. 6 mesiacov. V ideálnom prípade sa teda začne s výstavbou v prvom polroku 2021. Pevne veríme, že sa tento termín stihne.
Ako sme v úvode spomenuli, v druhej časti dvojkoľajnej trate sa bude nachádzať sedem električkových zastávok, ktoré budú prepojené na autobusové linky, pre lepšiu mobilitu cestujúcich (viď. obrázok nižšie):
Druhá etapa povedie stredom Petržalky, až po novovznikajúcu časť Južné mesto. Výstavba trate prinesie výrazné zlepšenie prepojenia Petržalky s centrom mesta a cesta električkou do práce bude skutočnou alternatívou voči automobilom. Okrem toho so sebou prinesie aj ďalší stavebný rozvoj okolia, čoho sme boli svedkami aj pri výstavbe prvej etapy.
Síce na dokončenie projektu čakáme dlhšie ako by sme chceli, dobrou správou je, že finálna podoba bude naozaj stáť za to. Veľká časť trate bude zazelenená, na zástavkach budú vegetačné strechy, plánuje sa s výstavbou stromov pozdĺž trate, doplnia sa mosty pre peších a cyklistov cez Chorvátske rameno a ako veľký prínos vnímame vybudovanie novej cyklodiaľnice a dokonca aj dodatočne cyklotrasy v rámci prvej etapy. Pre lepšie pohodlie cestujúcich budú v blízkosti električkových zástavok osadené aj autobusové zástavky, aby sa dalo medzi linkami jednoducho prestupovať. Bezbariérový prístup na zástavky je samozrejmosťou. S novým projektom sa zrekonštruujú a dobudujú chodníky pozdĺž Jantárovej cesty a upravia sa viaceré križovatky.
Už len dúfať, aby sa neobjavili žiadne nepredvídateľné komplikácie a projekt sa podaril čo najskôr zrealizovať, už sa na to veľmi tešíme :)